Nu kommer de online regnskabsprogrammer

I forbindelse med udviklingen af Shoporama og vores regnskab har jeg kigget lidt efter et online regnskabsprogram. Jeg gik og var af den opfattelse, at der i Danmark kun var E-conomic og Billy's Billing.

Men så blev jeg for nyligt præsenteret for endnu et dansk system, der hedder Xena. De lover bl.a. at den første bruger altid er gratis (svært at argumentere imod).

Jeg delte det på Google Plus og så kom der i kommentarerne en del flere systemer. Så i services navn, vil jeg lige dele dem her.

Saldi

Der er Saldi som du kan få så billigt som til 51,- pr. måned.

Simpelt regnskab

Ja opfindsomme var de ikke, da de skulle finde på et navn, men der er også Simpelt Regnskab som fåes fra 69,- pr. måned.

Solvio

Solvio hæver priserne, men er stadig billigt. Dem får du fra 169,- pr. måned.

Dynaccount

Dynaccount kan du få fra 129,- pr. måned.

Visma

Som rosinen i pølseenden kommer Visma fra 99,- pr. måned.

Update:

Der er sket mere på den danske scene for online regnskabsprogrammer, så har tilføjet yderligere to.

Dinero

Kort efter dette indlæg blev skrevet, åbnede Dinero, som jeg også har afprøvet. Lad det være sagt med det samme: Det er super brugervenligt (og tilmed gratis). Jeg er ikke i tvivl om, at det er det mest brugervenlige, jeg nogensinde har prøvet. Desværre har de meldt ud, at de ikke har endsige får et API, hvorfor jeg ikke rigtigt kan bruge det. Men skal du bruge noget simpelt, er det en god mulighed.

Debitoor

Nyeste skud på stammen udspringer fra Economic, så de kender deres debit og kredit. Deres gratis version tilbyder åbenbart ikke moms, så i min optik er den ubrugelig. Men det ser lækkert ud og fra 99,- pr. måned kan du få moms med oven i. Ville klart give Debitoor et go.

Hvilket regnskabsprogram skal jeg vælge?

Jeg aner intet om regnskabsprogrammer og har ingen synderlig erfaring med nogen af dem, så det vil være forkert af mig at anbefale det ene frem for det andet. Her vil jeg nøjes med at have samlet en oversigt og så overlade til jer læsere om at komme med kommentarer og anbefalinger.

Hvad ville være cool?

Det ville være mega sejt, hvis de respektive regnskabsprogrammer kunne tale sammen. Forestil dig, at jeg bruger Xena, og du bruger E-conomic. Jeg skal sende dig en faktura og sender den gennem Xena. Du får et link, hvor du kan betale den. Det gør du og den registreres som betalt i mit system og smider automatisk sig selv ind i dit E-conomic. Så reelt sender jeg dig bare et betalingslink - resten klarer sig selv. Åh - hvor ville det være lækkert. Kom i gang regnskabsprogrammer - så vil vi elske jer.




Webshop Shoporama



Brian Reinhold Jensen 06/03/13 22:56

En feature jeg tror vil sælge helt vildt, er hvis der laves en god og let mulighed for at skifte væk igen. Lige nu er der lidt betænkelighed ved at vælge et online-regnskabssystem, fordi man ikke har data inhouse.

Tænk hvis der var en "backup-til-dig-selv" funktion, eller "sådan-flytter-du-til-konkurrenten" api, det vil gøre det meget mere attraktivt at vælge det pågældende system.

/Brian

PS. Jeg har kun erfaring med e-conomic af de nævnte, måske de andre allerede har funktionerne

1

Carl Bønnebæk 06/03/13 23:47

Hej Vadskær

Er det ikke konceptet bag elektronisk fakturering du er i gang med at beskrive der?

2

Signe Jepsen 07/03/13 07:39

Hey Morten,
Fed samling.
Jeg er helt enig med dig i, hvad det cool ville være.
Og selv om danske Tradeshift prøver at være noget af det, der handler om at connecte, så lykkes det bare ikke rigtig. I hvert fald ikke uden at betale bunker af penge for at få bygget connectors mellem de forskellige programmer.
Men kender du ikke Tradeshift, så tjek det ud - de har bare ikke ret snedig integration med andre programmer.

3

Kent 07/03/13 11:22

@ Brian

Ja, faktisk alle systemer mangler noget eksport så man kan skifte... Men tror det er lidt en strategi at det ikke skal være let at skifte til en konkurrent

@ Signe

Tanken er rigtig god med Tradeshift, men det er et langt sejt træk at få budskabet ud og gøre Tradeshift den til globale platform for alt handel.. Tanken er måske også lidt naiv.. Ideen er som sådan god nok

Vil så sige at Dynaccount helt klart har fat i den lange ende med en masse innovative funktioner som papirløst regnskab og bankimportering (selvom den funktion ikke er helt ny) og bare måden det er bygget op.. Super innovativt efter min mening..

Og et andet plus er at de forsøger at komme væk fra alle de tilkøbsløsninger.. Du betaler en pris (129,- /måned) og du skal ikke tænke på at skulle købe flere moduler til da alt er med i prisen - også nye moduler som kommer til med tiden :D

4

Morten Vadskær 07/03/13 12:51

@Carl - jo, men det skal foregå gnidningsfrit. Det gør elektronisk faktura jo ikke.

@Signe - Jeg skal være ærlig: Jeg troede Tradeshift var noget helt andet. Jeg checker det ud og smider det på listen.

@Brian - På Shoporama har vi faktisk den strategi, at det skal være nemt at tage sine data og gå. Ud fra filosofien at folk ikke vil forlade os - og hvis de vil, så er de så store, at vi er stolte over at have fået dem godt i søen. Tror roligt regnskabsprogrammerne kunne gøre det samme. Det ville være et kæmpe plus i min bog, hvis de tilbød det.

5

Anette Sand 07/03/13 15:04

Ja, der er mange at vælge imellem. Jeg skrev på et tidspunkt en artikel om, hvordan man vælger til "Iværksætteren". Den ligger online her: http://iværksætteren.dk/flx/artikler/artikel/hvilket-oekonomisystem-skal-du-vaelge-634/.

Under alle omstændigheder så vil jeg nok som hovedregel vælge noget for der er

1. En dansk ansvarlig ledelse
2. En god og gennemprøvet årsafslutningsfunktion
3. Mulighed for at eksportere alle data til regneark.

6

Christoffer 08/03/13 12:10

Hej Morten

Jeg bruger selv Web-Regnskab (www.web-regnskab.dk) - og det var efter min lange søgen helt klart det letteste og billigste program. Så der er flere derude:-)

Mvh. Christoffer

7

Joseph Favilla 08/03/13 13:03

Hvordan kan man tro at der blot findes de ovennævnte online systemer?

Du mangler også i din liste at nævne e-mons.dk og Web-regnskab.dk hvilke der begge fylder godt på en søgning efter "online regnskabsprogram" på Google.

8

Sisse 08/03/13 13:20

Hej Morten

Har du prøvet Xena, eller har du bare læst om dem? Jeg tænkte, at det lød ret interessant, og deres website ser også ganske professionelt ud. Men nu, snart 3 timer efter jeg har tilmeldt mig, har jeg stadig ikke fået loginoplysninger.

Prøvede også at chatte med deres support, men der kom ingen respons. Det virker en lille smule fishy... Så ville bare høre, om du eller andre har fået prøvet deres system af?

Sisse

9

Morten Vadskær 09/03/13 15:20

@Anette - Jeg tør nu godt at lægge mine data et sted, hvor ledelsen ikke er dansk. Er f.eks. glad bruger af Gmail. Men sådan tager vi jo forskellige risici ;-)

@Christoffer - Tak for det. Jeg opdaterer lige listen.

@Joseph - Med sådan noget gider jeg ikke bare google, da der sikkert er en masse pis i toppen (takket være diverser affiliate-aftaler). Derfor har jeg valgt at spørge i netværket, hvad der var godt.

@Sisse - Nej - men har set det i funktion og de virkede meget prof, så tror bestemt ikke, der er noget fishy over det. Har du checket din spam-mappe?

10

Kristine 09/03/13 16:23

Hej Morten,

Kan derudover informere dig om et andet nyt regnskabsprogram kaldet Finansmaskinen. Bagmændende er to danske iværksættere og systemet er vildt nemt og billigt. De kører lige nu i Private beta, hvor jeg er tester på programmet. Men de skifter vidst snart til public beta. For mig som iværksætter, kan det helt sikker anbefales. :)

11

Esben Aaby 12/03/13 14:21

Hej Morten og Sisse
Tak for spændende indlæg og kommentarer. Som kommunikationsansvarlig for Xena vil jeg gerne hjælpe med at fremsende dit login. Jeg kan ikke finde din chat i historik og mangler derfor dine kontaktoplysninger. Vil du sende en mail til mig på esben@aabykommunikation.dk ? så sørger jeg for, at du får en mail retur med alt, du skal bruge for at komme i gang.

12

Sisse 13/03/13 09:42

Hej Esben

Tak for respons. Morten havde ret, og mit aktiveringslink var blevet fanget af mit spam-filter. Jeg tilmeldte mig igen, og nu har jeg fået mulighed for at kigge lidt på jeres program.

Jeg undrer mig dog over, at jeg ikke har fået svar gennem min forespørgsel gennem jeres kontaktformular. Jeg sender dig en mail.

Tak igen.

13

Claus 14/03/13 17:50

Jeg bruger Saldi til mit personlige firma.

Det kan sådanset det det skal kunne, men virker måske nogen gange lidt besværligt/gammeldags.

Det virker som om de har forsøgt at efterligne C5 i en web udgave.

Hvis man kender lidt til regnskabssystemer, så er det til at finde ud af.

Det ser ikke ud til at de har API, hvilket jeg ikke ville undvære til større projekter.

14

Jonas Mortensen 29/08/13 22:49

Der er godt nok mange regnearksprogrammer på det danske marked.
Hvilket et af dem får man mest for sine penge?
Har hørt E-conomic sætter prisen op. Ved I til hvad?
Skal selv til at finde en godt og billigt regnskabsprogram nu, men ved ikke hvilket der er bedst til prisen.

15

Jacob Hansen 30/08/13 08:06

Hey Jonas

Stemmer helt klart på Dynaccount.. De har også nogle rigtig gode supportvideoer som gennemgår hele systemet

Er selv tester på en ny og optimeret version de er ved at have på trapperne.. - og DET skal du glæde dig til kommer live! :D

16

Steffen Gregersen 04/09/13 09:11

Derudover er den gode Martin Thorborg jo næsten ved at være helt klar med sit kommende regnskabsprogram Dinero. Det ser ret lækkert ud.
Det ser ikke ud til at være vildt avanceret, men super brugervenligt. Så er man ikke så meget til "det der regnskab" og ikke stiller de store krav til selve systemet, så synes jeg da også man bør tjekke Dinero ud...

17

Billy's Billing 13/12/13 23:50

Hej Morten

Godt initiativ. Billy's Billing kommer med et fuldt åbent API (REST), som betyder, at du kan få adgang til samtlige dele af regnskabsprogrammet - det er bare op til jer (Xena og andre webudbydere), hvor meget i vil "dyppe" ned. API vil blive gratis fra 2014 og vi har samtidig nye funktioner på plads som indeholder banksynkronisering og mobil-app. Samtidig kommer der en helt ny brugerflade, som gør at alt er overskueligt - selv hvis man ikke er bogholder: dét er state of the art (og ja, vi har også automatisk CVR-integration, så adressen på din kunde findes automatisk).

See you around :--)

Toke Kruse fra Billy's Billing

Ps. ledelsen sidder i Danmark & USA så alle kan være med ;-)

18

Søren Nedergaard 30/01/14 09:53

Hej Morten,

Jeg bemærker, at du nævner ikke det online regnskabsprogram bogført.

Bogført er det hurtigste online regnskabsprogram, og giver dig en tidsreduktion på bogføring op til 70% i forhold til manuel bogføring. De har udviklet et smart system, der er baseret på de tre grundprincipper; intelligens, hastighed og automatik. De har lavet mange funktioner automatisk, således de flytter processen fra langtrukket indtastning, til nem og enkel kontrol. Kort sagt, så skal du bare tage et billede, sende en mail eller scanne dit bilag ind i systemet, og systemet tager sig automatisk af resten. Så bogført kan spare dig for tid og penge, og du får muligheden for at flytte dit fokus fra kedelig bogholderi styring til salg og udvikling af din virksomhed.

Med min baggrund som revisorassistent, kan jeg kun anbefale bogført, og især til nye iværksættere eller mindre virksomheder.

Vh Søren

19

Morten Vadskær 02/02/14 14:03

Hej Søren.
Nej - jeg har ikke nævnt det, for det kom ikke op på de søgninger, jeg lavede. Men det er nævnt i kommentarerne.
Sjovt som de, der udvikler regnskabsprogrammer, synes det er så smart at man kan scanne og vedhæfte bilag og altid fremhæver det. Kunne godt nok komme på mange features, jeg hellere vil have (eller i hvert fald hellere vil fremhæve). Tror alle systemer kan det i dag. Vil også sige det er en must-have feature.
Nå - men overvejer at lave en ordentlig sammenligning en dag og inkludere dem alle. Tiden er bare knap.

20

Søren Nedergaard 04/02/14 11:30

Hej Morten,

Forstår ikke helt, hvorfor du ikke synes, at det er smart med at scanne dine bilag ind?

Det vil lette arbejdsgangen utroligt meget, og hvis brugeren får opbygget en god arbejdsrutine og et godt system, vil dette give en super overblik over alle bilag.

Tænker, at i praksis ville man kunne opsætte sin scanner til en e-mail der sender en e-mail til regnskabsprogrammet og derigennem gemmer bilaget direkte ind i systemet og klargør det til bogføring, således når du går ind i systemet skal du blot trykke "godkend & bogfør". På den måde, kan du i princippet efterfølgende blot smide dit bilag ud, for nu har systemet gemt det i "skyen", og du kunne for din egen sikkerheds skyld lave et backup system på din harddisk, således bilaget også er gemt der.

Desuden er jeg interesseret i at høre hvilke andre features du hellere ville have de udvikler? Måske du kan fortælle hvilke krav eller forventninger du har til dit regnskabsprogram?

Men håber du får tid i den nærmeste fremtid til at skrive sammenligningen :-)

Vh Søren

21

Morten Vadskær 05/02/14 15:18

@Søren - jeg synes det er "smart nok" - men det er jo ikke synderligt revolutionerende. Synes det er en basal feature lidt som en bil skal have et rat. Jeg så forleden jeres videoer, hvor I læser bilaget og næsten bogfører det for mig. Dét er sateme smart. På sigt kunne der jo komme en QR kode på ens bon og den fortalte så, hvad der var på bon'en, hvilken moms der var, dato m.m., så I har nemmere ved at læse den. Men jeres løsning så jo ud til at æde en helt almindelig kvittering fra en café, hvilket var nifty.

Jeg gad godt at flere regnskabsprogrammer talte sammen, som jeg skriver længere oppe.
Jeg gad godt blive se et totalt overblik over, hvad jeg skylder i moms, når jeg logger ind.
Jeg gad godt have det integreret med min bank, så jeg kan se, hvornår en regning er betalt.
Jeg gad godt I brugertestede systemerne hvert kvartal for at gøre dem brugervenlige.

22

Søren Nedergaard 11/02/14 10:47

Hej Morten,

Jeg kan godt li' idéen med QR-kode, den er kommet på idé tavlen. :-)

Dejligt at høre, at du kan se det smarte i idéen med at scanne bilaget og lade systemet gøre resten!

Bogført "æder" alle faktura, nogle få, vil u første gang selv skulle fortælle hvilke oplysninger du skal bruge, men den husker og lærer at genkende til næste gang du har et lignende bilag. Så det bliver kun hurtigere og klogere hvor mere du bruger systemet.

"Jeg gad godt at flere regnskabsprogrammer talte sammen, som jeg skriver længere oppe."
Dette er jeg stor fan af, kan bare godt se en del udfordringer i det. Men den kan muligvis godt arbejdets videre med. Den kunne måske kombineres med QR-koden.

"Jeg gad godt blive se et totalt overblik over, hvad jeg skylder i moms, når jeg logger ind."
Dette er noteret og er på i udviklingsfasen.

"Jeg gad godt have det integreret med min bank, så jeg kan se, hvornår en regning er betalt. "
Problematikken her vil nok være NemID, da det vil alt andet end lige kræve, at man er logget ind med sit NemID. Men det er noteret, tak!

"Jeg gad godt I brugertestede systemerne hvert kvartal for at gøre dem brugervenlige."
Vi laver konstant løbende test på diverse ting i systemet samt vi er i konstant udvikling af nye funktioner eller forbedringer af nuværende funktioner (især på brugervenligheden). Hvis det var andet du havde i tankerne, er jeg meget interesseret i at høre, hvad du mener?

God dag!

Vh Søren

23

Ole Løve 21/02/14 10:33

Jeg har siden 1. januar brugt Xena, og det fungerer langt hen af vejen godt, der er dog et par hængepartier som forhåbentlig hen af vejen (læs snart!?) bliver tilrettet for at det rent faktisk også kan bruges optimalt.
Der er, eller har været en god support........

24

Brian Brandt 09/03/14 15:51

Nu har jeg siddet i den anden ende af Xena (the warrior princess) regnskab - nu du sender regninger på Shoporama igennem det. Og det er ikke videre brugervenligt i mine øjne.

Eller det var nu Camilla der gik ind i det - og de kunne seriøst godt bruge en brugertest på deres administration. Men mon ikke det lige er lidt tilvænning. Måske vi bare brugte systemet anderledes end det skulle..

Kan du næsten komme uden om Dinero i disse dage? Hr Thorborg har i hvert fald tralvt med at eksponere det til hudløshed :-)

25

Morten Vadskær 09/03/14 19:39

Jeg er nu af en anden holdning, Brian. Jeg synes slet ikke Xena er i mål, men jeg har meget nemmere ved at bruge dét, end både E-conomic og Billys Billing.
Jeg skrev det her, inden jeg kendte til Dinero, så du har ret i, at vi ikke kan komme udenom dem. Jeg prøvede det, men på daværende tidspunkt kunne jeg kun bogføre mine salgsbilag og jeg shopper som en sindssyg, så det var slet ikke nok for mig. Da jeg så heller ikke kunne lave en kreditnota opgav jeg det og gav Xena en chance. Men oprettelsen på Dinero gik helt eminent - lige efter Steve Krugs bog. Bare ikke så sjovt, når det ikke kunne anvendes.

Jeg er blevet ret vild med Bogført.dks indscanningsmodul og håber, de får noget tilsvarende i Xena.

Xena blev valgt til Shoporama, da de er de eneste, der har reelt abonnement og to-vejs API (så betalingerne med tiden bliver trukket fra kreditkortet og med det samme bogført i vores bogføringssystem).

Mit indtryk er, at de eneste, der har brugertestet er Dinero. Ellers er det et godt første skud, de er kommet med.

26

Henrik 09/03/14 20:33

Jeg synes helt klar t at Dynaccount's fortolkning af regnskab er helt genial.. Før fattede jeg ikke en meter af hvordan regnskab hang sammen, men må sige efter at have prøvet Dynaccount med deres meget visuelle fortolkning giver det pludselig mening.. hehehe

Specielt den måde selve bogføringen er bygget op med farver osv.. Man kan med det samme se om bilaget man har bogført er bogført korrekt.. Den egenskab/feature har jeg endnu ikke set andre steder

Specielt bankimport og upload af bilag sparer mig for en helt masse tid så jeg ikke skal fedte rundt med de små skide kvitteringer.. (som jeg har en tendens til at smide væk inden de bliver bogført)

Nu bruger jeg godt nok deres fulde version, men som noget nyt har de også en gratis bogføringsversion til dem som ikke har behov for alle de smarte features :)

De får 11 stjerner ud af 10 mulige..

Selvom de ikke har et direkte telefonnr man kan ringe på er de super hurtigere til enten at ringe tilbage eller svare på mail :)

27

Kristian 20/05/14 14:31

Jeg må også sige at Dynaccount er rigtig godt skruet sammen.. Det er skide godt udtænkt

Mange af de nye udbydere der er kommet til kører lidt på at det skal være super let og simpelt, men i den vending bliver der skåret en helt masse funktionalitet fra - og så er det ikke længere videre brugbart i en seriøs sammenhæng :)

Ja, og som Henrik også siger.. Super god support! De svarer lynhurtigt eller ringer tilbage hvis svaret kræver et lidt længere svar

På et tidspunkt hvor jeg fik en fejl da jeg ville uploade en bankfil til Dynaccount - og uden jeg havde kontaktet dem skrev de til mig kort efter om jeg havde fået bankimport til at virke? Det er sgu da top dollar support!! :D

28

Toke Kruse 20/05/14 19:49

Måske det er værd at nævne, at Billy's Billing var det første brugervenlige regnskabsprogram, som har inspireret en hel branche til at forsøge at fornye sig. Der er gratis support alle ugens dage inkl. i weekenderne og programmet fungerer både på iPad, Mac og Windows. Dernæst er der en app til både Android og iPhone, hvor du kan tage billeder af dine kvitteringer.

@Morten, hvad har du brug for af hjælp i Billy's Billing ;-) Eller sagt med andre ord, hvor er der plads til forbedringer?

Go' dag :-)

29

Kim Malmberg 23/11/14 10:50

Hejsa

Fin artikel om de mange forskellige regnskabsprogrammer. Jeg har lige lavet et site med samme funktioner, at du får et overblik over regnskabsprogrammer, der er tilknyttet videoer til.
Sitet finder du her: www.videoguider.dk

30

Smid en kommentar

Brug dit eget navn - ikke sådan noget "billig arganolie" eller "mobilt bredbånd"

Anti-spam-check (beklager, men det er åbenbart nødvendigt):

Hvad er to + to? (skriv tal - ikke bogstaver)