Jagten på de gode links

Jeg er stolt af at kunne præsentere endnu en gæste-blogger. Denne gang overlader jeg ordet til Per Allerup fra SEOnord:

En af de største udfordringer, både for os SEO-folk, men også for helt almindelige hjemmesideejere er, at få nok af de forjættede indgående links.

Selvgjort, velgjort eller???

Der er selvfølgelig lavthængende frugter, hvor du selv kan skrive indholdet, og dermed putte dine links ind. Dog er de typisk af lavere kvalitet. Det kan være linkkataloger, artikeldatabaser, social bookmarking og lignende. Altså steder som er lette at få links fra, men som så heller ikke overfører den store værdi.

Linkkatalogerne og artikeldatabaserne (ja, nogen af dem virker altså stadig) - kan danne en bund for ens linkprofil, men du bør især jagte links fra de sider, som Google anser for at være autoriteter - Altså sider, som har alder, mange indgående links og generelt høj trust i Google's øjne.

Til ovenstående kategori hører sider som DR.dk og ekstrabladet.dk samt en lang række andre online medier - Med andre ord: Vil du have fat i links fra supersiderne må du i gang med pressemeddelserne, eller på anden måde trykke journalisterne på maven.

At møve sig igennem nåleøjet

At få sin pressemeddelelse igennem journalistens nåleøje er ikke verdens nemmeste sag.

Men hvordan pokker kommer man igennem til disse fortravlede journalister, og ikke mindst deres spalter - på nettet eller offline? Man skal nemlig ikke forklejne værdien af en god gammeldags avisartikel.

Et eksempel fra den virkelige verden - sådan gør man SEO mainstream

Problemet for specialister som mig, er at vi har en viden og et produkt, som de fleste nok har brug for, men som måske er en kende abstrakt for de fleste. De fleste læsere af Vadskærs blog er nok ikke i tvivl, men prøv at forklare Tante Oda hvad søgemaskineoptimering er - Du har tabt hende længe inden du overhovedet når til at fortælle om internettet.

Derfor er det lidt af en udfordring at lave en pressemeddelelse, som kan tænde lyset i øjnene på en DR-journalist, for slet ikke at nævne dem på Ekstra Bladet - Der skal altså lidt større patter til, end jeg kan byde på.

En af de største fælder man ryger i, når man udsender pressemeddelelser - eller snakker med kunder, er at man lovpriser produktet, og ikke hvad det gør - Eller kan tilbyde. Alt for meget snak om forkromede knapper og keramiske kogeplader - For lidt om hvor god stegen bliver, og hvor godt den vil smage i den nye ovn.

Derfor måtte der en anden vinkel på min pressemeddelelse, end den tekniske. Folk bruger ikke søgemaskineoptimering - De bruger søgeresultater, så det var dem jeg ville skrive om. Så kan man altid flette ind, at man kan styre søgeresultaterne selv.


Dengang tilbage i januar var man begyndt at snakke valg - Faktisk kunne det blive udskrevet hvert øjeblik det skulle være, så det kunne ikke gå for langsomt med at komme ud med en historie om politikernes fremtræden i søgemaskinerne.

Derfor satte jeg mig ned med et regneark, google og en stribe politikernavne. Så undersøgte jeg hvor mange positive, negative og neutrale resultater der var på hver politiker. Det viste sig, at det så endda rigtig skidt ud dengang. Faktisk var omkring 40% af søgeresultaterne på side 1 af søgningerne negative. Heldigvis, ellers havde der ikke været nogen historie.

Alt i alt tror jeg, at jeg brugte et par timer på min "analyse". Forfatning af pressemeddelelsen tog så et par timer mere. Men resultatet var arbejdet værd.

Den åd de sgu'

Pressemeddelelsen blev udsendt gennem et af udsendelsesbureauerne. Dem findes der nogen stykker af, jeg kan anbefale at du prøver presswire.

I løbet af få timer blev jeg kontaktet af Ekstra Bladet, som lige skulle høre lidt nærmere. Senere kom DR Nordjylland til. Så altså kontakt fra 2 store medier - Med tungtvejende hjemmesider. Lidt senere kom der så også historier på ekstrabladet.dk og DR's hjemmeside.

Desværre var der ikke nogen af dem, som havde tilføjet et link til min hjemmeside - Det havde jo været hele formålet med pressemeddelelsen. Derfor kontaktede jeg de to journalister, og fik da linket fra dr.dk - Ekstrabladet.dk fik jeg aldrig hul igennem til, så der fik jeg desværre ikke noget linkjuice fra. Men jeg blev da nævnt.

Historien på ekstrabladet.dk

Historien på DR.dk

Som en krølle på halen har jeg endelig været en tur inde hos DR, for at lave radio om pressemeddelelsen, her 9 måneder efter den blev udsendt. En hurtig opfølgning til journalisten gjorde at der er blevet lavet 4 minutters radio i den bedste sendetid om søgemaskiner. Det er sgu' godt nok.

Men nok snak:

Sådan kommer du forbi journalistens parader

Det handler om at finde den gode historie, så din pressemeddelelse ikke bare bliver én i mængden.

  • Kan du finde en anden vinkel på dit produkt eller ydelse? Kan man eksempelvis sejle over Storebælt i en af de paraplyer du sælger?
  • Har du spændende statistik at dele? Er 75% af kunderne i din lingerishop mænd? og foretrækker de rødt eller bundløst?
  • Har du bare gjort det anderledes? Ansat en armløs bogholder, eller serverer I kun østers i kantinen?
  • Tilbyder du at tage kundernes brugte dildoer retur, af hensyn til miljøet? (Den er brugt, så den virker nok ikke igen ;)

Når du så udsender din pressemeddelelse skal du også huske, at det altså ikke er dig, dit produkt eller dit firma der er omdrejningspunktet.

Selvfølgelig må du nævne dig selv, men det skal ikke være det primære.

Sådan opbygger du din pressemeddelelse

Brug nedenstående som inspiration, når du selv skal fortælle din gode historie:

  • Overskriften eller titlen er ALT. Det er den der afgør om mailen bliver slettet, eller om journalisten læser den.
  • Det første afsnit skal kort fortælle budskabet - Journalister er travle mennesker. De skal igennem mange kopper kaffe på en arbejdsdag, så de skal helst kunne læse hele pressemeddelelsen blot på et par linjer - Er de ikke fanget efter første afsnit ryger mailen ud.
  • I efterfølgende afsnit kan du uddybe din historie. Har du stadig journalisten med, er det her du skal fortælle historien.
  • Når du så har gjort det, kan du jo flette dig selv ind, enten som specialist, eller som kilde.
  • Til sidst anbringer du dine kontaktoplysninger - og du kan også vedhæfte et billede, så journalisten ikke skal bruge kostbar tid (som kunne bruges på mere kaffe) på at kontakte dig for at få det.

Endelig skal du huske, at en pressemeddelelse ikke skal fylde mere end et enkelt A4 ark - Det skal være en appetitvækker - en meddelelse. Ikke en trykklar artikel.

Held og lykke med din pressemeddelelse.




Webshop Shoporama



Rosenstand 23/09/11 21:58

Udmærket gennemgang af mulighederne. Og tak for henvisningen til mit gamle stunt om at tage brugte dildoer retur. Det fik min kunde faktisk rigtig meget presse ud af dengang :-)

1

Dennis Kjærgaard 23/09/11 23:50

Dejligt med et indlæg om pressemeddelser.

Jeg synes at det er svært selv at finde den rette vinkel på sin pressemeddelse. Derfor har vi købt os til en af en dygtig tekstforfatter, som gerne skulle være færdig i næste uge.

Hvad er andres erfaringer? Skriver i selv jeres pressemeddelser, eller har i bedre erfaringer med at købe jer til dem?

2

René Frederiksen 24/09/11 00:02

Gode pointer.

Hvis man, som jeg, ikke skriver om børnetøj, coaching eller SEO/Online marketing mm. (som har en høj frekvens af naturlig linkbuilding) så kan det være en udfordring at linkbuilde.

Jeg henvender mig til 260.000 danskere som hvert år rejser på ferie i USA. Min erfaring viser, at de typisk ikke har en hjemmeside hvor de kan linke til min side. En god del har en FB profil og der deles jeg, men det kommer der jo ikke så meget juice ud af.

Jeg har også taget pressemeddelelsen til mig. Har sendt tre stk ud i år. Alle med en unik og utraditionel vinkel på det at holde ferie i USA. I maj førte det (og min tilstedeværelse på FB og Twitter) til en artikel i EB hvor jeg var interviewet. Det kunne mærkes i trafikken.

Pressemeddelelserne er også samlet op af andre (bl..a ugebladet Hjemmet, men det gav ikke alverden, da det er et offline medie uden online tilstedeværelse).

Jeg har en pressemeddelelse mere i ærmet i år. I august blev jeg interviewet til amerikansk TV 65 meter under jorden i Grand Canyon Caverns Suite og når det (forhåbentligt) sendes senere i år, så skal det udnyttes bedst muligt.

3

petercdk 24/09/11 10:49

Tak for et fint indlæg, Per. Ingen tvivl om at ALLE virksomheder kan få presseomtale, hvis de vinkler historien rigtigt...

Selvom fokus i dette indlæg er at få links fra "supersiderne" kunne det da være spændende at høre, om du fik nogle kunder på baggrund af omtalen? Politikere f.eks.?

4

Halfdan Timm 24/09/11 18:43

Hamrende interessant artikel. Jeg har godt læst om udsendelse af pressemeddelelser før, men jeg har aldrig læst en så konkret guide til rent faktisk at få hul igennem - det var der brug for.

Når jeg en dag for alvor skal sælge et produkt vil jeg have det her in mente. Tak for det - et link fra Dr.dk er ikke dumt!

5

Jesper Riel 25/09/11 07:22

Super godt indlæg om at komme i medierne med ens artikel. Det er ved at være noget tid siden sidst jeg var i, men jeg synes det var utroligt svært at få et link med, der skulle følges op ved journalisterne for at få der med og det lykkedes kun i 1 ud af fire tilfælde.

Men jeg er da blevet inspireret til at skrive en ny igen.

Tak for et godt indlæg.

6

Jesper Hansen 25/09/11 09:15

Tak for et rigtig godt indlæg - Det har sat nogle tanker i gang... Selvom det er en tømmermændsramt søndag morgen!

7

Bruno 25/09/11 11:01

Tillykke med prisen på Amino, denne her indlæg viser igen at, du bare er god til at få budskabet til sive ind os mig.
Tak

8

Mikael Rieck 26/09/11 06:00

Hvad tager du for den ydelse Per? Altså finde vinklen, forfatte pressemeddelelsen og distributionen af den?

9

Frank Hellerup Madsen 26/09/11 12:34

En tilføjelse til den glimrende metode kan være at huske at vinkle sin nyhed/historie helt specifikt til et bestemt medie eller en snæver gruppe af medier. Per fik DR/EB-omtale på sin meddelelse, men det er SÅ meget nemmere at trænge igennem til nichemedier eller lokale medier.

Så hvis man alligevel sidder og graver historier frem om sin webshop om havenisser, så kan man lige så godt vinkle en historie til Havenissernes Ugemagasin, en til JyskeVestkysten om at vestjyder køber flest havenisser og en til en nordsjællandsk ugeavis om, at nordsjællændere foretrækker havenisser med bladguld på.

10

Morten Blumensaadt 26/09/11 13:05

Et lille ekstra tip, som jeg selv har haft stor glæde af:

Husk på, at journalisterne lever udelukkende af at finde historier. Så man skal ikke være bange for at sende historier til dem. Jeg havde selv tidligere en tendens til at føle mig "påtrængende" ved at henvende mig til journalisterne, men hvis din historie er god, så er det faktisk dig, der gør dem en tjeneste - ikke omvendt.

Ofte er det effektivt at sende historien direkte til en relevant journalist fra dit udvalgte medie, i stedet for bare at sende den bredt ud til mange medier på en gang. Dermed har du også mulighed for at følge op på den enkelte journalist, hvis der ikke er nogen respons. Lav eventuelt et excelark hvor du, hver gang du finder en relateret artikel, kopierer journalistens navn, emailadresse, telefonnummer og link til artiklen ind, så du kan finde det frem igen når du har brug for det.

11

Morten Vadskær 26/09/11 13:11

Ah nu vælter det jo med super gode fif. Jeg har et andet, som jeg godt vil tilføje. Hvis I har mulighed for det (sådan prismæssigt), så vedlæg en vareprøve. Det gør vi, når vi sender pressemeddelelser om kondomer. Journalisterne har noget at fotografere - og lur mig om det ikke medfører latter og sjov på en redaktion, når de åbner et brev indeholdende kondomer.

12

Per Allerup 26/09/11 13:44

Tak for alle kommentarerne - Godt at indsparket kan bruges.

Jeg vil iøvrigt give Frank ret, det er altid en god ide at skrive meddelelsen til mediet - eller et udvalg af medier.

Rieck: Tja, det er ikke en kernekompetence for mig, så jeg vil nok skulle have et konkret oplæg for at kunne give en pris - Der findes iøvrigt tekstforfattere og journalister der er så meget bedre til den del af det...

13

Thomas Høedt Thomsen 26/09/11 15:08

Godt indlæg!
Og ja, vinklen på historien er ALT!
Også enig med Frank Hellerup Madsen: Det er ikke størrelsen på mediet, men mediets målgruppe, der virkelig tæller.

14

Henrik Bondtofte 26/09/11 15:38

God artikel og rigtigt godt bonusråd fra Frank!

Min tilgang er altid at vinkle historierne til specifikke magasiner/aviser og som Frank skriver ikke lave den for bred.

Med lidt datamining kan man altid finde noget guf på demografi - på miinto havde vi god succes med artikler omkring Københavnernes forbrugsvaner indenfor modetøj kontra jydernes. Den kan laves på de fleste shops uden større problemer.

Vil du f.eks. i et IT magasin, ja så er det bare ind og se på hvor mange procent der eks. kigger på jeres shops med ipad og evt. udviklingen i forhold til sidste år eller forgangne måneder. 40% flere ipad kunder på få måneder lyder jo fantastisk - vær lidt kreativ med dine tal og brug procentsatser ;-)

15

Frederik Storm 26/09/11 20:59

Super godt indlæg, det lander et godt - men bart - sted.
Links leder vi jo allesammen efter, så det indlæg falder vidst i alles smag.

16

Christian Jessen 26/09/11 21:04

Det var godt nok et fedt indlæg; rigtig god inspiration. Det skal man da helt klart have i baghovedet næste gang man får muligheden for den slags.

Endnu federe er det at se alle kommentarerne fra folk, hvor der lige kommer ekstra guldkorn. Tak til jer alle for at inspirere på en ellers kedelig mandag! ;-)

17

Boe 27/09/11 08:42

Selv om at der ikke kom et link fra eb.dk, er det vigtigt at tilføje at firma omtale i en artikel også giver værdi i forhold til Google.

18

Kim 27/09/11 16:16

Det er altså et ret lækker gæsteindlæg det her. Pressemeddelelser er en måde og linkbuilde på jeg endnu ikke har prøvet kræfter med, men det her giver helt sikkert blod på tanden.
Tak til Per for deleren - Og selvfølgelig til Morten for at sætte det i stand :)

19

Sune Jakobsen 27/09/11 19:40

Hej Per, det var en rigtig god gennemgang... Og stort tillykke med det rigtig fine resultat.

20

Mathias Hougaard 28/09/11 09:57

Glimrende indlæg.

Det er selvfølgelig ærgeligt, når man får pressemeddelelser ind i et medie uden aktivt link, men SEO værdien af omtalen uden aktivt link, skal nu heller ikke ignoreres. :)

21

Lars Juul Madsen 28/09/11 23:14

Man kan jo sige, at en historie i f.eks dr.dk giver væsentlig flere links end Havenissernes Ugemagasin. Men hvis nu man sælger havenisser, så er der jo mere kvalitets trafik fra Havenissernes Ugemagasin.. Og hvad siger SEO eksperterne til link value fra henholsvis dr.dk og så en side der har samme emne som ens eget site?

22

Morten Vadskær 29/09/11 12:16

Og alt imens vi snakker links fra medierne blev jeg sgu' ringet op af Comon og fik ovenikøbet to links (uden at skulle be' om det). God stil af Comon
I kan læse artiklen her

23

Mogens Møller 05/10/11 19:15

Super godt indlæg Per. Det giver blod på tanden til at opsøge journalister og forhåbentlig få god PR og links.

Få ca. et års tid siden var vi så svineheldige, at få foræret et link fra netop dr.dk uden selv at have opsøgt det (http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2010/Efteraar_2010/Uds._29/20100930152226.htm). Det var virkelig noget der kunne mærkes.

Desværre får en del af vores konkurrenter også links derfra :-)

24

Joakim Ditlev 18/10/11 09:41

Fedt indlæg med rigtig mange gode fifs til hvordan du trænger igennem hos de store medier.

Jeg har arbejdet en del med både web og PR, men det er min erfaring at danske medier er ret dårlige til at linke tilbage til deres kilder. Det er selvfølgelig fedt at få en omtale på dr.dk eller borsen.dk, men de linker sjældent tilbage til deres kilder. Så SEO-saften er svær at presse ud - men det hjælper selvfølgelig at få sit brand ud på et af de rigtig store sites.

Har du forsøgt dig med at bede om at få et backlink på en publiceret artikel?

25

Gita Street 06/11/11 02:29

Jeg lader et nøgenbillede af mig selv på en strand sive snart - i desperation over den stærke konkurrence, der er imellem webbureaer. Men sig det ikke til nogen... Håbet det kan give lidt ekstra besøgende.

26

Thomas Wichmann 09/12/11 01:51

Super godt indlæg.

Altid rart at få nogle nye ideer til links.
Kunne da være super at få links fra nogle af de nyheds sites som har mange besøgende

27

Carsten Holm 28/12/11 01:27

Jeg er selv igang med seo og linkbuilding på min webshop og søger al den info jeg kan få, så det er fedt med nogle blogs som denne hvor man kan få noget inspiration. Jeg har dog et problem som gør det lidt mere besværligt. Jeg er i en branche med kosttilskud, og dem må man som bekendt iflg. Dansk lovgivning ikke skrive (anprise) så meget om, så det gør det lidt sværere at skrive den gode historie:-)

28

Sasa Kovacevic 02/02/12 14:10

Hejsa

Tak for indlægget. Jeg har altid godt kunne tænke mig, at forsøge mig med en pressemeddelelse. Men har altid følt mig lidt fortabt. Ret fedt stunt med dildoerne :P

29

Dorte 04/02/12 06:35

Hejsa
Er det korrekt det også tæller at få sit firmanavn nævnt altså uden link?
I så fald er det så tilstrækkeligt at nævne "firmanavn" eller skal det være "firmanavn.dk"

30

Mathias Hougaard 04/02/12 10:59

Hej Dorte

Du får værdi af begge dele. Værdien består i at dit firmanavn eller URL står nævnt i en tekst der i øvrigt omhandler de emner (og dermed søgeord og fraser) du ønsker din side fundet på. Jeg mener en af mine kollegaer i branchen (eller også var det på Seomoz) nyligt lavede en test der viste, at en side kan crawles hvis hele URL'en står nævnt, selv om denne ikke er aktivt link. Jeg kan godt finde det frem igen, hvis du ønsker at vide sidstnævnte med sikkerhed.

31

Dorte 04/02/12 14:17

Det var i forbindelse med valg af nyt domænenavn hvor det kunne være værd at overveje et ord som allerede indgår i alm. tale/skrift (hvis det altså har en værdi) f.eks. "kommentar", "uldsokker", "test", "kærlighed" e.lign - Her er disse ikke nævnt som url men blot som et ord - mon det har en værdi i seo-sammenhæng?

32

Kim Jørgensen 06/02/12 20:34

Tak for et super indlæg.
Jeg prøvede lige for sjovt at skrive en lille pressemeddelse til min webshop, udfra din skabelon, og sørme om man ikke blev ringet op af Ekstra bladet 2 timer senere.
Der kom som sædvanligt ikke link med, men shoppen blev da nævnt :-)
http://ekstrabladet.dk/sex_og_samliv/article1703721.ece

33

Allerup 06/02/12 20:40

Ah men for katan da Kim - Det er sgu da super...
Men lidt ærgeligt at Ekstra Bladet er så nærige med deres links.

34

Kim Jørgensen 06/02/12 20:44

Ja, men jeg kan jo bare håbe på at der er nogen andre medier der æder historien :)

35

Morten Vadskær 07/02/12 09:54

Tillykke med det, Kim. Det giver jo trods alt lidt opmærksomhed og nu ved du, at det virker. Så er det bare at blive ved. En dag linker de.

Fedt at du delte din erfaring her.

36

Kim Jørgensen 07/02/12 10:12

Ja absolut. Det har givet en del besøgende og har da også kastet lidt ordrer af sig.
Det der undre mig lidt, er at der ikke er nogen aktive links i artiklen, men i google analytics står der nogen besøgende med Ekstra bladet som referral. Burde der ikke kun stå det hvis de har klikket på et link? Eller har jeg misforstået noget?

37

Morten Vadskær 07/02/12 13:56

Jo - så bør der være et link, men der er jo nogle enheder, der laver alt, der ligner et domæne om til et link. Dvs. når der står intimos.dk i teksten, så vil en bestemt enhed (kunne være Android) lave det til et link og så kan det være du ser Ekstra Bladet som referral. Det er blot et bud ved ikke om det er rigtigt.

38

Frank Hellerup Madsen 07/02/12 14:46

Godt gået Kim.
Nu tager du så det samme datamateriale og ser på udviklingen hos Nordjyder, Østjyder og Sønderjyder - og så får du nogle historier, som du kan pushe til diverse jyske lokale medier. :o)

39

Lars Henriksen 11/02/12 16:14

Hej Kim

Tillykke med resultatet, det er jo aldrig dumt at få omtale også selvom EB ikke linker. Må man spørge om du brugte et pressesystem f.x. Presswire som Per skriver om, eller sendte du din pressemeddelelse direkte til EB og evt. andre medier?

40

Kim Jørgensen 11/02/12 16:23

Tak for det Henrik.
Jeg kiggede på nogen forskellige pressesystemmer, men var usikker på hvor bredt de billige kom ud. Så jeg valgte Presswire, som Per anbefalede.

41

Casper Blom 16/02/12 09:52

Du burde lave den med brugte kondomer Vadskæren :)

42

Kim Jørgensen 22/02/12 16:39

Nu svarede journalisten endelig tilbage på min mail omkring et link i artiklen. Og jeg tror sku det blev til et Dofollow link, men er ikke 100% sikker da linket indeholder attributer som jeg ikke har helt styr over.

43

Frank Hellerup Madsen 22/02/12 16:47

Kim, det ligner i den grad et dofollow-link. Der er smidt noget tracking på, så journalisten sikkert bliver trukket i løn, hver gang nogen formaster sig til at klikke på dit link. ;)

44

Kim Jørgensen 22/02/12 16:54

Haha, ja jeg mente nok det var noget tracking af en art :)

45

Casper Blom 22/02/12 18:08

Der er kun et rent link her? Ingen attributter.

Jeg lavede, næsten, den samme sidste år: NÆRIGE JYDER SLÅR SKÆVEST :-)

Der var jeg så heldig at få links. Jeg fik den også herind

46

Rene 23/02/12 13:56

Godt indlæg. Meget bekræftende læsning men det er vigtigt at få genopfrisket og høre andre sidde med samme opgaver. Jeg har netop skrevet to pressemeddelelser indenfor den seneste måned og fået to tryk (desværre i tryktformat), men det hele vægter jo i længden. Vi fik presse den 22.02.2012 i Berlingkse Business og den 23.02.2012 i Børsen. Gode tunge erhvervsaviser som jeg tror på er gode medier at komme i!

47

René Frederiksen 23/02/12 20:46

Jeg sendte en pressemeddelelse ud tidligere på ugen og sidder lige nu og må tage det sure med det søde.

Det søde: Et site har samlet den op. De har ikke publiceret det hele, men har ikke redigeret i den. Nederst i meddelelsen har de efterladt et aktivt link til mig (som ikke er no-follow) og jeg kan se der kommer trafik.
http://boarding.dk/default.asp?id=2929

Det sure: Et andet site har redigeret og ændret i meddelelsen (uden at ødelægge budskabet) men de har bevidst udeladt krediteringen til mig, link til mit site og linker til dem selv hvor det giver mening.
http://www.billeje.info/top-10-destinationer-usa-billeje

Det sure er på ingen måde noget der ødelægger min dag, men det er hvad man kan forvente og skal være forberedt på. En pressemeddelelse er reelt gratis indhold du sender i omløb. Nogen prøver så at bruge det til egen vinding. I dette konkrete eksempel, så gør det mig intet. Jeg ranker bedre end dem på de ord jeg er interesseret i og over tid vil min side med Danskernes top 10 destinationer i USA også ligge øverst.

48

René Frederiksen 23/02/12 20:52

Og mens jeg skrev den sidste kommentar ser jeg at der begynder at komme trafik fra søndagsavisens ferie sektion

Her har de selv digtet lidt men der er link til mit site. Endda med et godt keyword som der heller ikke er no-follow på.

Lidt, men godt.

49

Mai 25/02/12 01:40

Genialt!
Hvad tid kommer jeg mon i seng i dag efter at havet læst dette indlæg?
Jeg troede at det var nu..
Tak for et fedt indlæg ;)

50

Morten Vadskær 25/02/12 20:31

Så fik jeg lige et link ud af pressen ;-)
http://www.hsfo.dk/erhverv/hf125804/kondomspiller-udvider-til-sverige

51

Tina Jensen 01/03/12 13:33

Kan der ikke være et issue i forhold til duplicate content når man udsender pressemeddelser?

52

Mathias Hougaard 01/03/12 15:01

Hej Tina

Jo, hvis den publiceres flere steder betyder det DC på de domæner den ligger på. Hvis du har lagt den på din egen side først og denne tekst er crawlet af Google inden den er røget ud andre steder, vil Google omfatte din tekst som den unikke, men der er eksempler på at den "skifter mening" hvis et seriøst medie også har artiklen liggende, så pas på med at placere indholdet på eget domæne.

53

Tina Jensen 01/03/12 15:05

Hej Mathias
Tak for svaret. Jeg var bare af den opfattelse, at det var vigtigt, at man placerede det på eget domæne?

54

Mathias Hougaard 01/03/12 15:39

Content er jo virkelig en god ting og du kan, som nævnt, også godt placere en artikel på dit eget domæne, men igen, det er vigtigt at være opmærkesom på, om Google, såvel fra start som fortsat, betragter "din" udgave, som den unikke.

55

Casper Blom 02/03/12 09:03

Jeg ville dog virkelig ikke tage chancen. Der er stadig en risiko for at Google opfatter et af de store medier, som den originale, og dermed skader Tina's side.

Så hellere bruge en halv time, på at skrive noget andet indhold, i stedet for at løbe den risiko.

56

Per Allerup 02/03/12 09:12

Jeg vil heller ikke anbefale at placere pressemeddelelsen på din egen side. Der er stor fare for, at et af de tungere medier får kredit for det, og så har man ingen som helst gavn af at have den liggende.

En løsning kan være at omskrive den, således at man har en unik tekst til sin egen hjemmeside, og pressemeddelelsen som de andre kan slås om.

Egentlig er pressemeddelelser ikke beregnet til at blive udgivet som de er. Meningen er, at man benytter den til at gøre journalisterne opmærksomme på emnet, og så kan de efterfølgende vurdere om de skal skrive en historie.

Men der er jo forskellige medier der bare høster alt hvad der kommer ud via. eksempelvis presswire, så man skal være obs. på problemstillingen.

57

Tina Jensen 02/03/12 10:10

Jeg tror jeg holder fast i en omskrivning af teksten - i hvert fald så den der ligger på eget domæne er unik.

Tak og god weekend :)

58

Mathias Hougaard 02/03/12 10:56

Så er du i hvert fald sikret!

God weekend! :)

59

Rosenstand 02/04/12 16:57

Jeg har lige brugt denne artikel i et live videostream på e-universe.dk, Per. Tak for et godt indspark!

60

Anders 16/04/12 19:22

Rigtig fin artikel omkring vigtigheden af de gode links!
Det er fed læsning, specielt når det så oven i købet bliver efterfulgt af en succeshistorie, hvor det i den grad bærer frugt. :)

61

Joseph S 15/07/12 18:10

Lækkert indlæg, lige præcis sådan en presse guide som jeg havde brug for :-)

Som nogle af de andre nævner er jeg helt enig med, at det ikke er kun de store etablerede medier man bør gå efter, de "mindre" medier bør også være i fokus.
Tak for inspirationen!

62

Daniel Nielsen 26/07/12 09:00

Hej Morten og Per

Rigtig godt og inspirerende indlæg. Det er sgu en kunst at fange journalisternes opmærksomhed uden at forfalde til tiltag der lyder til at du sælger ud. ;-)

Men vigtigst af alt er jeg fascineret og fanget af det med indholdet og fokus i pressemeddelelsen. Det er sguda genialt at komme med erfaringer og resultater på de små analyser man altid begiver sig i færd med når man sidder med internettet foran sig hver dag.

63

Toke Terkelsen 06/08/12 12:32

Hej Morten

Der lærte jeg lidt nyt omkring pressen i DK, tak for det !

64

Alexander Romanovich 03/09/12 21:28

Super godt indlæg.
Du har nogle gode point, og måske man selv skulle tage dem i brug, jeg har bare ingen anelse hvordan skal nærme mig en journalist med det jeg laver...

65

René Frederiksen 24/12/12 10:15

2012 bød på en ny oplevelse mht. pressemeddelelser.

En trofast følger på min facebook side gjorde mig forleden opmærksom på, at jeg var blevet udgivet på bog med tekst og billeder. Det var en stor overraskelse, da jeg ikke var blevet kontaktet af nogen vedrørende dette.

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=4507090987643&set=o.300256231995&type=1&ref=nf

Ved nærlæsning (og investering i bogen) kunne jeg se, det var en let omskrevet pressemeddelelse som var endt i bogen: Lokumsbogen 2013 fra Gyldendal

Der er ikke megen kreditering i bogen (og slet ingen i forbindelse med det om mig) så der er nok ikke megen værdi i det for mig.

Iøvrigt nogen der ved, om det er en helt lovlig omgang med pressemeddelelse og billeder, sådan at udgive det i bogform?

66

René Frederiksen 14/01/13 18:24

Så er der nyt om Gyldendals brug af min pressemeddelelse i Lokumsbogen 2013.

Morten åbnede sagen på Twitter før jeg fik mailet Gyldendal, og allerede 1. juledag var Gyldendal på banen med et reply (hatten af for det). De har nu, efter nytår, kigget nærmere og vendt tilbage med et svar (efter jeg uddybede det lidt på en mail).

Her er svaret fra Gyldendal:

Kære René

Jeg har fået din mail via Kristian Ravn fra Gyldendals Presseafdeling
Da jeg er den ene Lokumsbogsforfatter

Og jeg kan forstå du spørger ind til ? som det vist hedder på nudansk
Vores brug af fx pressemeddelelser etc

Som du også selv siger, så er det jo lagt ud som netop pressemeddelelse
Og så må man faktisk bruge det ? også uden at nævne samtlige referencer
Og man må også gerne omskrive ? både lidt eller for den sags skyld meget

Det er vores praksis naturligvis at nævne ophavsmanden/firmaet
Og det er jo tænkt som en slags forbrugerservice
Men vi plejer at undgå fx websidehenvisninger etc
Vi har haft for mange problemer, da vi gjorde det ? da mange af dem forsvandt eller skiftede adresse.

Vi er kede af, hvis du føler vi har trådt på dig. Det har ikke været vores mening. Tværtimod.
Det lød som en sjov rejse og teksten var klar med fotos lige til at bruge.

Hvis du er frisk på at sende os endnu et foto fra din rejse i USA,
så vil vi forsøge at spinde en billedtekst over det og for en gangs skyld skrive din hjemmesideadresse ind så den kan komme med i vores næste udgivelse.

Så kan interesserede 66-bilister og motorcyklister få mere at vide "how to do it"
Måske kunne vi bygge lidt på de 10 bedste destinationer i 2012?

Der går selvfølgelig lidt tid, da vi kun kommer en gang om året, men det er vel ok?

Vi vil som lidt plaster på såret gerne sende dig nogen eksemplarer af den formastelige udgave.
Hvis du er interesseret (hvor mange?)
og håber at høre fra dig ved lejlighed.

Mange gode hilsner
Ole og Sten

67

Casper Blom 15/01/13 00:23

Lidt underligt, at de må bruge det uden tilladelse, og samtidig skrive det om, som jeg læser det?

Men til gengæld redder de den meget godt - få da nogle nemme rafle/mandel-gaver i hus, og så få lidt omtale den vej.

68

Jørgen Fliser 19/10/13 23:49

Super indlæg, med massere kreative tanker og ideer.
Er ikke den store tekstforfatter, men helt analalfabet er jeg ikke :) Læs, læs og lær er vejen frem ellers må man bare betale sig til det.

69

Tommy Mikkelsen 12/04/14 12:02

Godt indlæg.. Vi har nu aldrig prøvet presse meddelser på Misslux.dk, men det kunne godt være man skulle prøve det af ...

70

Mads Jensen 15/07/15 11:23

Rigtig god historie, og en fin måde at anskue tingende på. Har i hvert faldt givet stof til eftertanke, omkring hvordan vi kan få juice fra nogen af de store.

71

Smid en kommentar

Brug dit eget navn - ikke sådan noget "billig arganolie" eller "mobilt bredbånd"

Anti-spam-check (beklager, men det er åbenbart nødvendigt):

Hvad er seks + fire? (skriv tal - ikke bogstaver)